از نظر اندیشمندان دو عامل وراثت و محیط نقش اساسی در شکل گیری و رشد شخصیت انسان و پیشرفت و تربیت او دارد. بعضی از آنان بر عامل وراثت و برخی دیگر بر عامل محیطی تاکید بیشتری کردهاند. اما غالبا تعامل وراثت و محیط در رشد و پیشرفت را مطرح نمودهاند که تقریبا درباره آن اتفاق نظر دارند. البته بحث بر سر میزان تاثیر نسبی هر یکی از عوامل وراثت و محیط هنوز ادامه دارد. از نظر اسلام علاوه بر بحث از عامل وراثت و محیط نقش عامل سومی را در تربیت و پیشرفت مطرح میکند که آن اراده متربی یا دانشآموز میباشد. مقوله ای که جایگاه ویژه ای در تربیت اسلامی دارد. از نظر اسلام این سهه عامل در طول عامل اصلی که همان اراده و خواست خداوند است، میباشد. این تحقیق با هدف آشنایی با نقش وراثت در تربیت و پیشرفت از نظر اسلام و روانشناسی و آگاهی از سهم وراثتی والدین در فرایند پیشرفت و تربیت و آشنایی با تعامل عوامل وراثت و محیط در فرایند تربیت، میباشد. با روش تحلیلی توصیفی و در پی پاسخ به این سوال که :«نقش وراثت در پیشرفت و تربیت از دیدگاه اندیشمندان و اسلام و روانشناسی چگونه است؟» صورت گرفته است. شناخت تاثیر این عوامل در پیشرفت و تربیت انسان یک ضرورت پژوهشی میباشد.