رابطه بین شایستگی‏های مدیران با رضایت شغلی معلمان و پیشرفت تحصیلی دروس دینی دانش‏آموزان در ولایت بامیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی

2 دانش‏پژوه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین رابطه بین هوش شایستگی‏های مدیران با رضایت شغلی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان ولایت بامیان در سال تحصیلی 1400 99 است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران و معلمان و دانش‏‏آموزان ولایت بامیان در سال تحصیلی 400 99 تشکیل می‏دادند که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 181 معلم و 384 دانش‏آموز به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏ها از پرسشنامه‌های شایستگی‏های عاطفی  اجتماعی آلن ومی‏یر و رضایت شغلی استمپس و پدیمونت و پیشرفت تحصیلی استاندارد استفاده گردید. داده‏ها با استفاده از روش‏های آماری همبستگی پیرسون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که (1) بین شایستگی‏های مدیران و رضایت شغلی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش‏‏آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. (2) متغیرهای شایستگی مدیران و رضایت شغلی معلمان در سطح ۰۴/۰ پیش‌بینی کننده پیشرفت تحصیلی می‌باشند.

کلیدواژه‌ها