مکاتب تربیتی پایدارگرایی، ماهیت‌گرایی، پیشرفت‌گرایی و بازسازیی گرایی؛ ویژگی‌ها، اشتراکات و تمایزات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری قرآن وو علوم تربیتی

چکیده

فلسفه و مکتب تعلیم و تربیت نقش زیربنایی دانش و بینش و میراث علمی و فرهنگی را دارد، در میان مکاتب و نظریات تربیتی چهار نظریه پایدارگرایی، ماهیت‌گرایی، پیشرفت‌گرایی، بازسازی‌گرایی و بنیان‌هایی فلسفی این مکاتب از اهمیتی ویژه‌ای برخورداراست، در این مقاله سعی شده به معرفی مکاتب از حیث تاریخی، مبانی فلسفی، اهداف و محتوا، اشتراکات و تمایزات به‌اختصار، پرداخته شود، بر اساس این تحقیق مکاتب چهارگانه با همۀ مزایایی که دارند، نگاه یکسویه و تک‌بعدی به انسان دارند، جامع‌ترین مکتب تربیتی را تعلیم و تربیت واقع‌گرایی اسلامی دارد که مبتنی بر انسان‌شناسی دینی تمام ابعاد و ساحت‌های تربیتی انسان را شامل می‌شود.

کلیدواژه‌ها