فلسفه و مکتب تعلیم و تربیت نقش زیربنایی دانش و بینش و میراث علمی و فرهنگی را دارد، در میان مکاتب و نظریات تربیتی چهار نظریه پایدارگرایی، ماهیتگرایی، پیشرفتگرایی، بازسازیگرایی و بنیانهایی فلسفی این مکاتب از اهمیتی ویژهای برخورداراست، در این مقاله سعی شده به معرفی مکاتب از حیث تاریخی، مبانی فلسفی، اهداف و محتوا، اشتراکات و تمایزات بهاختصار، پرداخته شود، بر اساس این تحقیق مکاتب چهارگانه با همۀ مزایایی که دارند، نگاه یکسویه و تکبعدی به انسان دارند، جامعترین مکتب تربیتی را تعلیم و تربیت واقعگرایی اسلامی دارد که مبتنی بر انسانشناسی دینی تمام ابعاد و ساحتهای تربیتی انسان را شامل میشود.
عارفی, محمد ایوب . (1401). مکاتب تربیتی پایدارگرایی، ماهیتگرایی، پیشرفتگرایی و بازسازیی گرایی؛ ویژگیها، اشتراکات و تمایزات. معارف اسلامی و علوم تربیتی, 8(16), 128-146.
MLA
عارفی, محمد ایوب . "مکاتب تربیتی پایدارگرایی، ماهیتگرایی، پیشرفتگرایی و بازسازیی گرایی؛ ویژگیها، اشتراکات و تمایزات", معارف اسلامی و علوم تربیتی, 8, 16, 1401, 128-146.
HARVARD
عارفی, محمد ایوب. (1401). 'مکاتب تربیتی پایدارگرایی، ماهیتگرایی، پیشرفتگرایی و بازسازیی گرایی؛ ویژگیها، اشتراکات و تمایزات', معارف اسلامی و علوم تربیتی, 8(16), pp. 128-146.
CHICAGO
محمد ایوب عارفی, "مکاتب تربیتی پایدارگرایی، ماهیتگرایی، پیشرفتگرایی و بازسازیی گرایی؛ ویژگیها، اشتراکات و تمایزات," معارف اسلامی و علوم تربیتی, 8 16 (1401): 128-146,
VANCOUVER
عارفی, محمد ایوب. مکاتب تربیتی پایدارگرایی، ماهیتگرایی، پیشرفتگرایی و بازسازیی گرایی؛ ویژگیها، اشتراکات و تمایزات. معارف اسلامی و علوم تربیتی, 1401; 8(16): 128-146.