امروزه مسئلهی عدالت آموزشییکی از زیربناییترین ابعادعدالت است. پیشرفت جامعه امروز ما منوط به تحقق عدالت آموزشی است ویکی از مسائل بسیار مهم و اساسی در جهان است و دین مقدس اسلام هم تأکید فروانی دارد که همه ما با آن به نحوی درگیریم و نیاز داریم، پیشرفت همهی انسانها، سازمانها، شرکتها، شغلها، جنگها را و... شامل میشود چه از طریق مدارس، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و رسانههای اجتماعی و عمومی، این تحقیق باهدف بررسی نمودن، عدالت آموزشی بارویکرد اسلامی و انطباق آن باسیاستهای وزارت معارف افغانستانصورت گرفته است که آیا عدالت آموزشی در مدارس و مکاتب و دانشگاههای افغانستان وجود دارد؟ براساس نیازی فرهنگ هر قوم، مذهب و...، آموزش در اقوام و مذاهب و زبانهای مختلف که در کشور موجود است ارائه میگردد؟، در این زمینه به دیدگاهها و نظریات مختلفی که درباره عدالت آموزشی وجوددارد پرداختهشده است، با توجه به سؤالات موردنظر در این تحقیق از روش تحقیق که هم جنبه توصیفی و هم جنبهی تحلیلی و هم کتابخانهای را شامل میشود بنابراین، روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است. آنچه بهدستآمده از این تحقیق بر پایهی سؤالات مطرحشده، نشان میدهد براساس گزارش اداره حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) تحقیق و گزارش بانک جهانی و مشاهدات انجامشده و... عدالت آموزشی در افغانستان وجود ندارد و هنوز محقق نشده. به امید آن روز که عدالت آموزشی بارویکرد اسلامی جامه عمل پوشانده شود و تمام مردم افغانستان بدون هیچگونه تبعیض قومی نژادی مذهبی جنسیتی از نعمت علم آموزش تعلیم تربیت بهرهمند گردند و با رشد و بهرهگیری از برکت علم و فرهنگ مسئلهی ناامنی جنگ و خونریزی تعصب قومی، زبانی، مذهبی، نژادی ریشهکن و زمینه صلح، آرامش، دوستی، برادری، کرامت انسانی، عدالت اجتماعی، عدالت آموزشی فراهم گردد.