بررسی عدالت آموزشی در نظام و معارف آموزش افغانستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

چکیده

امروزه مسئله‌ی عدالت آموزشی یکی از زیربنایی‌ترین ابعادعدالت است. پیشرفت جامعه امروز ما منوط به تحقق عدالت آموزشی است ویکی از مسائل بسیار مهم و اساسی در جهان است و دین مقدس اسلام هم تأکید فروانی دارد که همه ما با آن به نحوی درگیریم و نیاز داریم، پیشرفت همه‌ی انسان‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها، شغل‌ها، جنگ‌ها را و... شامل می‌شود چه از طریق مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و رسانه‌های اجتماعی و عمومی، این تحقیق باهدف بررسی نمودن، عدالت آموزشی بارویکرد اسلامی و انطباق آن باسیاست‌های وزارت معارف افغانستان صورت گرفته است که آیا عدالت آموزشی در مدارس و مکاتب و دانشگاه‌های افغانستان وجود دارد؟ براساس نیازی فرهنگ هر قوم، مذهب و...، آموزش در اقوام و مذاهب و زبان‌های مختلف که در کشور موجود است ارا‌ئه می‌گردد؟، در این زمینه به دیدگاه‌ها و نظریات مختلفی که درباره عدالت آموزشی وجود دارد پرداخته‌شده است، با توجه به سؤالات موردنظر در این تحقیق از روش تحقیق که هم جنبه توصیفی و هم جنبه‌ی تحلیلی و هم‌ کتابخانه‌ای را شامل می‌شود بنابراین، روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است.
آنچه به‌دست‌آمده از این تحقیق بر پایه‌ی سؤالات مطرح‌شده، نشان می‌دهد براساس گزارش اداره حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) تحقیق و گزارش بانک جهانی و مشاهدات انجام‌شده و... عدالت آموزشی در افغانستان وجود ندارد و هنوز محقق نشده.
به امید آن روز که عدالت آموزشی بارویکرد اسلامی جامه عمل پوشانده شود و تمام مردم افغانستان بدون هیچ‌گونه تبعیض قومی نژادی مذهبی جنسیتی از نعمت علم آموزش تعلیم تربیت بهره‌مند گردند و با رشد و بهره‌گیری از برکت علم و فرهنگ مسئله‌ی ناامنی جنگ و خون‌ریزی تعصب قومی، زبانی، مذهبی، نژادی ریشه‌کن و زمینه صلح، آرامش، دوستی، برادری، کرامت انسانی، عدالت اجتماعی، عدالت آموزشی فراهم گردد.

کلیدواژه‌ها