1
استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی
2
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
چکیده
پژوهش حاضر میکوشد تا میزان درگیری کتابهای دری صنف سوم و چهارم افغانستان با فرایندهای درک مطلب را براساس مطالعه پرلز موردبررسی قرار دهد. جامعه تحقیق عبارت است از محتوای کتابهای دری صنف سوم و چهارم ابتدایی که منطبق بر مطالعه پرلز، دانش آموزان محدوده سنی 9 سال را در برمیگیرد. از این کتابها بخشهای «جملهها» و «نوشتن ابتکاری» از کتاب دری سوم و «بخوان و بنویس»، «بگو و بشنو» و «به دوستانت بگو» از کتاب دری چهارم؛ بهعنوان جامعه موردمطالعه قرارگرفته است. روش پژوهش، تحلیل محتوا است و ابزار گردآوری اطلاعات، جداول مقولهبندی بوده است که بر اساس چهار مهارت اصلی درک مطلب در مطالعه پرلز تنظیم شد. این مهارتها عبارتند از: 1. تمرکز و بازیابی اطلاعاتی که بهطور صریح در متن بیانشدهاند؛ 2. نتیجهگیری مستقیم؛ 3. تفسیر و تکمیل ایدهها و اطلاعات؛ 4. بررسی و ارزشیابی محتوای زبان و عناصر مربوط به متن. نتایج پژوهش نشان داد میزان درگیری محتوای کتاب دری صنف سوم و چهارم با مهارتهای اصلی درک مطلب، براساس مطالعه پرلز متفاوت است؛ یعنی کتاب دری صنف سوم بیشترین تأکید بر فرایند «بررسی و ارزشیابی محتوا» و کمترین تأکید بر فرایندهای «تمرکز و بازیابی اطلاعات »، «نتیجهگیری مستقیم» و «تفسیر و ترکیب اطلاعات» بوده است. در کتاب دری چهارم نیز بیشترین تأکید بر فرایند «بررسی و ارزشیابی محتوا» و کمترین تأکید بر فرایند «تفسیر و ترکیب اطلاعات» بوده است. علاوه بر این میزان درگیری بخشهای گوناگون کتاب دری سوم و چهارم با مهارتهای اصلی درک مطلب براساس مطالعه پرلز نیز متفاوت است. همچنین فرایندهای «تمرکز و بازیابی اطلاعات »، «نتیجهگیری مستقیم» و «تفسیر و ترکیب اطلاعات» در کتاب دری چهارم بیشتر از کتاب دری سوم بوده است و تنها فرایند تأکید بر «بررسی و ارزشیابی محتوا» در کتاب دری سوم بیشتر از کتاب دری چهارم است.
کارآمد, حسین , دیبایی صابر, محسن و رحیمی, محمد . (1402). میزان درگیری کتاب دری صنف سوم و چهارم افغانستان با مهارتهای سواد خواندن بر اساس مطالعه بینالمللی پرلز(PIRLS). معارف اسلامی و علوم تربیتی, 9(18), 136-164.
MLA
کارآمد, حسین , , دیبایی صابر, محسن , و رحیمی, محمد . "میزان درگیری کتاب دری صنف سوم و چهارم افغانستان با مهارتهای سواد خواندن بر اساس مطالعه بینالمللی پرلز(PIRLS)", معارف اسلامی و علوم تربیتی, 9, 18, 1402, 136-164.
HARVARD
کارآمد, حسین, دیبایی صابر, محسن, رحیمی, محمد. (1402). 'میزان درگیری کتاب دری صنف سوم و چهارم افغانستان با مهارتهای سواد خواندن بر اساس مطالعه بینالمللی پرلز(PIRLS)', معارف اسلامی و علوم تربیتی, 9(18), pp. 136-164.
CHICAGO
حسین کارآمد , محسن دیبایی صابر و محمد رحیمی, "میزان درگیری کتاب دری صنف سوم و چهارم افغانستان با مهارتهای سواد خواندن بر اساس مطالعه بینالمللی پرلز(PIRLS)," معارف اسلامی و علوم تربیتی, 9 18 (1402): 136-164,
VANCOUVER
کارآمد, حسین, دیبایی صابر, محسن, رحیمی, محمد. میزان درگیری کتاب دری صنف سوم و چهارم افغانستان با مهارتهای سواد خواندن بر اساس مطالعه بینالمللی پرلز(PIRLS). معارف اسلامی و علوم تربیتی, 1402; 9(18): 136-164.