این پژوهش باهدف بررسی تطبیقی تفسیر علمی آیه دو از سوره رعد و آیه ده از سوره لقمان از دیدگاه آلوسی و علامه طباطبایی، با روش توصیفی - تحلیلی و استنتاجی، تدوینشده است. عنوان تفسیر علمی از موضوعات چالشبرانگیزی است که سبب قبض و بسط دیدگاههای مختلف و گاه متضاد شده است. ازآنجاکه آیات کریمه به موضوعات و مسائل مختلف دینی و دنیوی پرداخته است و تعبیرهای مانندوَ نَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَنًا لِّکلُ شىَءٍ وَ هُدًى وَ رَحْمَةً وَ بُشْرَى لِلْمُسْلِمِینَ (نحل:89)؛ مَّا فَرَّطْنَا فىِ الْکِتَابِ مِن شىَءٍ (انعام:38)؛ وَ لَا رَطْبٍ وَ لَا یَابِسٍ إِلَّا فىِ کِتَابٍ مُّبِینٍ (انعام:59). شهَرُ رَمَضَانَ الَّذِى أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِّلنَّاس (بقره:185). نیز حاکی از همین نظریه و دیدگاه است. مفسران بزرگی مانند غزالی، فخر رازی، علامه طباطبایی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، آلوسی و دیگران به دلیل تفاوت مبنایی و روشی در زمینه تفسیر علمی قرآنکریم نیز دارای تشابهات و تفاوتهای هستند. مهمترین یافتههای پژوهش عبارتاند از: قرآنکریم دارای جامعیت به معنای شامل بودن بر موضوعات دینی و دنیایی است. استفاده از تفسیر علمی به معنای استخدام علوم برای فهم بهتر آیات کریمه هیچ ایرادی ندارد. بهرهگیری از یافتههای قطعی علوم برای درک مفاهیم و اهداف قرانی یک شیوه عقلانی و از دستورات دینی است. تحمیل نظریات غیرقطعی علوم تجربی بر آیات کریمه مردود است.
محبی, محمد لطیف . (1403). بررسی تطبیقی تفسیر علمی، آیه دو از سوره رعد و آیه ده از سوره لقمان از دیدگاه آلوسی و علامه طباطبایی. معارف اسلامی و علوم تربیتی, 10(21), 117-138.
MLA
محبی, محمد لطیف . "بررسی تطبیقی تفسیر علمی، آیه دو از سوره رعد و آیه ده از سوره لقمان از دیدگاه آلوسی و علامه طباطبایی", معارف اسلامی و علوم تربیتی, 10, 21, 1403, 117-138.
HARVARD
محبی, محمد لطیف. (1403). 'بررسی تطبیقی تفسیر علمی، آیه دو از سوره رعد و آیه ده از سوره لقمان از دیدگاه آلوسی و علامه طباطبایی', معارف اسلامی و علوم تربیتی, 10(21), pp. 117-138.
CHICAGO
محمد لطیف محبی, "بررسی تطبیقی تفسیر علمی، آیه دو از سوره رعد و آیه ده از سوره لقمان از دیدگاه آلوسی و علامه طباطبایی," معارف اسلامی و علوم تربیتی, 10 21 (1403): 117-138,
VANCOUVER
محبی, محمد لطیف. بررسی تطبیقی تفسیر علمی، آیه دو از سوره رعد و آیه ده از سوره لقمان از دیدگاه آلوسی و علامه طباطبایی. معارف اسلامی و علوم تربیتی, 1403; 10(21): 117-138.