استفاده از روش تنبیه در تربیت از دیدگاه اسلام و روانشناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری قرآن وعلوم تربیتی

چکیده

تنبیه، از روش­های تربیتی است که در موقعیت های ویژه­ای می­تواند روشی بازدارنده و گاه اصلاحی باشد، و از این رو، در گروه روش های ایجابی قرار می­گیرد که انجام آن، اثرتربیتی دارد. از سوی دیگر، اِعمال این روش در صورتی موثر است که در شرایط خاص و با رعایت جوانب گوناگون به کار گرفته شود؛ در غیر این صورت، اثرهای تخریبی آن به مراتب بیشتر از پیامدهای مثبت آن خواهد بود، که این امر آن را در گروه روش های سلبی و آسیب زا قرار می­دهد.
ازآنجایى که روشن شدن استفاده از روش تنبیه از دیدگاه اسلام و روانشناسی در محافل تربیتى از اهمیت‏خاصى برخوردار است، ‏برآنیم تا در این مقاله در ابتدا به نظر برخى از روانشناسان و مربیان تربیتى‏ و سپس به دیدگاه اسلام و علمای دین، ونیزاشاره‏اى به اصول و شرایط، فوائد، مراحل و برخی از آسیب­های استفاده از این روش داشته باشیم.

کلیدواژه‌ها